Svar på tidigare inlägg idag!
Hej Lena!
Tack för samtalet häromveckan. Jag har bett ansvarig trafikutvecklare ta en kontakt med dig avseende ditt mail om den indragna linjen. Nedan finner du ett svar från Orusttrafiken om städningen som du påtalade vid vårt samtal os SKD,
Hör gärna av dig om du har andra synpunkter!
Mvh//Magnus
Svar angående värme och städning
Dålig värme
De nya stadsbussarna har varit i trafik från mitten av maj månad, vilket talar för sig själv att det inte har varit problem med att ha värme i dessa. Däremot hade vi vid några enstaka tillfällen, under den värsta värmeböljan i juli månad, problem med AC- anläggningen i en buss.
Om kritiken gäller från i vintras, så var de begagnade ”Bergkvarabussarna” inte utrustade med värmeanläggning som fungerade då bussarna stod parkerade under natten, vilket gjorde att dessa fick startas upp tidigare på morgonen. Vid något tillfälle missades denna rutin och bussarna gick ut kalla.
De nya bussarna står kopplade till en ramp för el-värme, som är klar att ta i drift under första halvan av oktober, vilket skall eliminera problem med dålig värme utan att de startas upp tidigare.
Städning
Bussarna städas dagligen och en dag per vecka görs s.k veckostädning.
På grund av att en buss stod på verkstad under 5 dagar, blev av misstag ”veckostädningen” missad i en buss nyligen, vilken visade sig ha två säten i bakre delen som var bemängda med hundhår. Vi beklagar givetvis detta och vidtar åtgärder för att missar av detta slag, inte upprepas. För att ytterligare stärka kvalitén på städning, kommer vi att införa s k ”klargörningsprotokoll” där den som städar signerar att varje punkt i protokollet är utförd.
Dessutom är en ny för ändamålet lämplig dammsugare beställd.
Vi vill gärna betona att stadsbussarna i Hässleholm håller god standard relativt sett, men man kan alltid höja ribban.
Mvh
Lars-Inge Nilsson
Orusttrafiken AB