Varför gör skånetrafiken på detta sättet?

Eftersom man har  beslutat att lägga ner stattena linjen nr 2, så har jag mailat lite med skånetrafiken. Idag svarade dom på mitt andra mail och det lyder så här.

Hej Lena

Alla hållplatser på Stattena slingan kommer att dras in.

Nu vet jag var exakt du bor men linje 534 kommer att börja köra på södra Kringelvägen in till centrum. Stomtiden är timmestrafik men mellan 06 -09 och 15 – 18 blir det halvtimmestrafik. Två nya hållplatser kommer att skapas dels vid magle våtmarker och så kommer det att bli ett nytt läge till vid Österås Ip.

Att skapa en slinga som går runt Hässleholm är i dags läget inte aktuellt men din tanke tar vi med som ett kund önskemål



Med vänliga hälsningar

Ulf Svensson

Trafikutvecklare Skånetrafiken

Trafikområde Hässleholm

Postadress: 281 83 Hässleholm

Besöksadress: Andra Avenyen 7

Telefon: 0451 28 86 11 Fax: 0451 28 84 01

E-post: ulf.svensson@skanetrafiken.se


Jag frågade var vi som brukar hoppa på här skulle kunna utgå ifrån. Sen föreslog jag att man skulle kunna ha en slinga som alltid gick.
Har även tänkt på att man bygger flera stycken nya villor i området men lägger ner lokaltrafiken. Får inte det att gå ihop men det gör säkert skånetrafiken. Man får bara den känslan att vi resenärer är till besvär.
I morse gick tåget i tid och vi hade världens gladaste gäng, skrattade så tårarna sprutade. Men när vi ska åka hem så är det ett kort tåg igen och man får stå som packade sillar. Tråkigt.

Idag så blev vi bjudna på lunch av jobbet efter som vi har en som ska sluta imorgon. Det blev flygande jakob som är så gott. Sen hade tre damer som också ska sluta. Ja, en slutar och ska börja annan tjänst och två går i pension. Så till tre fikat var det tårta, gott.

Idag så har Magnus och jag varit tillsammans i 10 år. Tiden går fort när man har roligt. Så nu har han kört igång storbak i köket för att fira!

Vissa dag är bara långa!

Dagen startade bra och allt flöt på som det skulle på jobbet. Ringde till Julias rektor som jag lovat occh hade ett snack med han. Då detta är ett typiskt relationsproblem så förstår jag att han måste hålla sig opartisk men det är tyvärr många saker som jag inte förstår. Hoppas att vi kan reda ut detta när jag kommer till skolan nästa vecka. För en lärare ska inte ha favoriter utan alla elever är lika värda.

Vid middagstid så åkte jag till Malmö.

Där jag gick på mässan innan föreläsningen. Fick lite tips till "kaffe" vår personalförening.

Massor av material med mig hem.

Denna kille hade verkligen positiva ord att lära ut.

Det gäller verkligen att välja och lägga energi på saker som man kan påverka samt göra något åt. Sen får man se positivt på saker, så blir livet mycket roligare.

Så idag har jag åkt mycket tåg och tro det eller ej: dom har varit i tid varje gång.  Så när jag skulle hem från Malmö så var det på håret att jag skulle hinna med. När jag kommer fram till dörrarna så kör tåget. Alltid annars så är det förseningar men inte idag, typiskt! men guldstjärna till skånetrafiken som höll tiderna idag.

Fick svar från skånetrafiken när det gäller stattena nr 2 bussen idag och svaret löd så här:

Hej Lena

Jag vill först påpeka att det som journalisten i Norra Skåne skrev och som stod på första sidan inte är korrekt.

Vi lägger inte ner hela linje 2 utan bara Stattena slingan på linje 2. Orsaken är att antalet resor på Stattena slingan stadigt har minskat sedan 2006.

Många av våra resenärer hör av sig under året och framför sina tankar om förbättringar och kritik hur de upplever att trafiken fungerar via vårt kundärendesystem eller på andra sätt. Dessa synpunkter tar vi med oss i vårt arbete med tidtabeller. Ibland så går det att genomföra ibland inte.

Du är alltid välkommen att skicka in dina synpunkter via vårt kundärende system om hur du upplever trafiken fungerar.



Med vänliga hälsningar

Ulf Svensson

Trafikutvecklare Skånetrafiken

Trafikområde Hässleholm

Postadress: 281 83 Hässleholm

Besöksadress: Andra Avenyen 7

Telefon: 0451 28 86 11 Fax: 0451 28 84 01

E-post: ulf.svensson@skanetrafiken.se


Jag svarade honom och frågade vad jag skulle göra eftersom det påverkade mig och hur/var ska jag åka ifrån i fortsättningen. To be continued...


Svar på tidigare inlägg idag!

I morse så var jag så arg som ni märkte av mitt tidigare inlägg. När jag skrivit färdigt min blogg så skickade jag ett mail med länken till både Danina på Skånska Dagbladet och Magnus Hedin på skånetrafiken. Magnus Hedin svarade och nedan kan ni läsa hans svar. Där ha han även infogat svar på några av det som jag nämnde när vi träffades på Skånskans redaktion.
Måste säga att det var trevligt att vi togs på allvar och han har gjort efterforskningar och kollat upp våra frågetecken.

Hej Lena!

Tack för samtalet häromveckan. Jag har bett ansvarig trafikutvecklare ta en kontakt med dig avseende ditt mail om den indragna linjen. Nedan finner du ett svar från Orusttrafiken om städningen som du påtalade vid vårt samtal os SKD,

Hör gärna av dig om du har andra synpunkter!

Mvh//Magnus

Svar angående värme och städning

 

 

Dålig värme

De nya stadsbussarna har varit i trafik från mitten av maj månad, vilket talar för sig själv att det inte har varit problem med att ha värme i dessa. Däremot hade vi vid några enstaka tillfällen, under den värsta värmeböljan i juli månad, problem med AC- anläggningen i en buss.

Om kritiken gäller från i vintras, så var de begagnade ”Bergkvarabussarna” inte utrustade med värmeanläggning som fungerade då bussarna stod parkerade under natten, vilket gjorde att dessa fick startas upp tidigare på morgonen. Vid något tillfälle missades denna rutin och bussarna gick ut kalla.

De nya bussarna står kopplade till en ramp för el-värme, som är klar att ta i drift under första halvan av oktober, vilket skall eliminera problem med dålig värme utan att de startas upp tidigare.

 

Städning

Bussarna städas dagligen och en dag per vecka görs s.k veckostädning.

På grund av att en buss stod på verkstad under 5 dagar, blev av misstag ”veckostädningen” missad i en buss nyligen, vilken visade sig ha två säten i bakre delen som var bemängda med hundhår. Vi beklagar givetvis detta och vidtar åtgärder för att missar av detta slag, inte upprepas. För att ytterligare stärka kvalitén på städning, kommer vi att införa  s k ”klargörningsprotokoll” där den som städar signerar att varje punkt i protokollet är utförd.

Dessutom är en ny för ändamålet lämplig dammsugare beställd.

 

Vi vill gärna betona att stadsbussarna i Hässleholm håller god standard relativt sett, men man kan alltid höja ribban.

 

 

 

Mvh

 

Lars-Inge Nilsson

Orusttrafiken AB